Sunday, February 27, 2011

MakAnaN oRaNg JaWEE + jOHoR

assalammualaikum...

sape anak orang jawe??angkat tangan...
eh opah je yang angkat tangan..sape org joho??opah jugak sorang2 angkt..
tak kesah la org ape pon..semua hamba ALLAH..kan.kan.
dah sebulan opah tak balik rumah..rindu masakan mak..
kat u ni makanan same je..tp opah tetap bsyukur..ade jugak makanan..

korang tau ke makanan orang jawe ape??mesti ramai yang tak tau kan..
tp makanan kt gambar ni mesti korang tau..
wah..nampak sedap..manusia ke yg makan mcm ni??

burger sume tau tapi makanan jawe dengan joho tak ramai yang tahu...
pernah makan sambal tutok tak??mesti tak pernah dengar ek..org jawe je yANg tau..
ni lah sambal tutok...

sambal ni pedas sangat...pedas tapi sedap..makan skali nk 4 kali..
nak buat senang je..tak payah nak panas2kn kuali..
di panggil sambal tutok sebab nak buatnye kene tumbuk sampai lumat.tutok tu bhase jawe...
.ni bahan2 dia..

senang je kan..cube la..sedap tau...
kalau mak opah suke makan sambal tutok dengan sayur bening...
sayur bening??ape tu??sayur bening ni sayur yang rebus2 je...bagus untuk kesihatan tau..
tadaaaa..ni la sayur bening..tapi dah lame kiteorang tak makan macam ni..
ni sebab khadiran makan lain..hhehe.

penah tak makan pecal???tu diantara makanan ksukaan opah...
dah lame jugak tak makan..sedapnye..
orang johor dengan orang jawe je makan bende alah ni...
kalau kat u,,cakap pecal je semua blur..hahaha...orang2 bando tak makan pecal..
pecal ni sayuran..tapi makan dengan sambal kacang yang pedas berapi...
orang lidah western x dapat la nak makan..
wah nampak sedap..nyumm,,nyum,,


last sekali makanan orang johor...iaitu jemput-jemput dan tumpi...
jemput2 ni orang makan mase breakfast..sedap tau..cicah sos ngan sambal kicap..
bukan pisang je cicah sambal kicap..heheh
jemput2 yang ranggup dan menarik...hehehhe..

tumpi ni sjenis kerepek..time raye banyak la..tumpi ni ade kacang,,ikan bilis...
kadang2 ade udang kering...

haaaa ini dia..tumpi...mak opah jaguh buat tumpi tau..
kalau nak rase meh la datang umah..heheeh


5 comments:

saya budak baik..:) said...

nyumm2..lame tak makan..huhuh

-hanyaaku- said...

weyh! kau bagi aku rasa sikit!

erienz said...

Salam Perkenalan..

sambal toktok....walaupun orang Johor mmg x reti nak buat....kena belajar lah ngan awak...

saya budak baik..:) said...

hanyaaku-jom la dtg uma aku...mcm2 bole rase..hehehh..

arienz-slam bkennalan..org joho ke??wah geng ngan opah la ni..nak belajar bole..nnt opah buat tuisyen..heheheh

Qaseh dalia adelia said...

ek mcm2 tak penah makan sume tu hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...