Thursday, June 2, 2011

kenangan sebagai pengajaran.....

Assalammualaikum….

Kaifahal??khoir??apa korang buat kalau susah??mesti masa tu kita asyik ingat ALLAH…hari2 doa agar ALLAH bagi kesenangan…tapi apa korang buat kalau korang senang,,gembira..???ingat tak kat ALLAH???ade tak berterima kasih dengan ALLAH???tepuk dada tanya iman..huhuhu..kalau badan sehat ape korang rase??biasa je kan??tapi bila sakit teringat nikmat sihat…biasalah kita manusia..tak lepas dengan sikap lalai…include me…
ni opah dah nk balik dah....

Dulu opah tak pernah rase pon nikmat sihat yang sepenuhnye…maksudnya bila badan sihat tak rase ape2…tapi opah belajar rase nikmat sihat bila opah dapat nikmat sakit…ALLAH nak bagi opah rasa perbezaan sakit dan sehat… opah accident..teruk jugak mase tu..kereta terbalik..tayar kat atas bumbung kat bawah….masa tu opah rase macam stunt man pulak..abis tiang elektrik kakak opah langgar..lagi sikit nak masok gaung…tapi ALLAH sayangkan opah ngan akak…

Akak opah tendang pintu kete…akak suruh opah keluar tapi opah tak boleh keluar..opah pakai seat belt..lepas tu ramai tolong opah…dyeorang tanggalkan seat belt opah..tarik opah keluo dalam keadaan merangkak…ade sorang mamat ni papah opah duduk jauh dari kereta…tangan dgn kaki dah berdarah…mase tu kereta bersusun tepi jalan..macam ade konsert justin bieber pulak..mase tu kali pertama opah baring kat jalan raya…bayangkan dalam hujan renyai2..dalam keadaan kaki dan tangan berdarah opah baring atas jalan raya depan berpuluh orang….

Kakak opah mase tu dah macam orang gila..hahaha..dia nangis2..mintak2 maaf kat opah..alhamdullillah akak tak luka pape…mase tu opah tengok kete abah…alamak hancur kete abah…sempat risau kan kete padahal dah berdarah…orang semua tengok opah dengan muka yang sedih,,kesian…tetiba akak opah cakap,”nani kenape dengan kepala kau??”..kepala opah???knp??opah pon pegang la…isshh kenapa kepala opah lembik+besar semacam je ni????”jangan pegang!!jangan pegang!!”akak opah tetiba jerit…

Mase tu opah dah tak bole nak cakap pe….kenapa kepala aku ni???aku dah cacat ke??kenapa lembik??tetiba ade sorang perempuan datang kat opah…dia peluk opah..dia cium dahi opah…”isshh sape pulak ni???salah orang ke??”…”sabar ye dik…sabar..”…maybe akak tu ade kisah silam macam opah kot….heheh..tekejut opah tetiba ade org peluk…ambulance tak datang2 jugak….akak opah sibuk call family…mesti mak ngan abah risau…ya ALLAH….aku terima ujian Mu…last2 ade abang ni yang volunteer nak antar opah gi hospital..ambulance lambat sangat…dalam perjalanan abang tu tak kasik opah tutup mata…dia pegang kepala opah…dia kata sabar ye dik…jalan pejalanan opah ingat ALLAH je…banyak hikmah dari semua ni…ALLAH je yang tahu…

Lepas keluar dari bilik x-ray…opah Nampak mak ngan abang…mak dah nangis2…..opah pon masuk wad…mak jage opah…alhamdullillah tak ade ape2 yang teruk..kepala opah yang membengkak pon dah surut bengkaknya....3 hari je kat wad…adelah kawan2,sedara,jiran yang jenguk…
teruk kan???
Semenjak dt flashback kt atas ni memang opah rase sangat nikmat sehat….opah pon drive kete hati2..100km sejam..hehehe..conclusionnye sentiasalah bersyukur dengan nikmat yang ALLAH bagi…anggap ujian tu sebagai satu peringatan pada kita sebab kita ni selalu lupa…

3 comments:

Reza Razi said...

Betul tu opah.. Insaf baca entri nie.. Bila kita susah bru nk ingat Allah kan.. Bila opah accident..? Siannye..

-hanyaaku- said...

opah tak pernah story pon.. haishh

alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk bersyukur .. :')

saya budak baik..:) said...

reza razi-haaa insaf betol ke ni???opah accident last year 2.1.2010...hehehhe..tarikh keramat..

hanyaaku- xkn tetibe nk citer.hehhehe...rindu mak cik..g la pi..jmpe kt pi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...